Největší bolestí, kterou šéfové neformálně přiznávají, je, že si nevědí rady s chybějící loajalitou svých lidí. Firmy jim nemohou slíbit jistotu jako dříve, což bylo samozřejmou součástí psychologické smlouvy mezi firmou a pracovníkem. Ani mladí lidé už nesní o tom, že obětují život práci.

Potvrzuje se trend, na který v Česku upozornil sociolog Libor Prudký s kolektivem autorů. Vydali na toto téma skvělou publikaci Inventura hodnot: Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky.

Češi mají na 1. místě rodinu, na 2. "přátele a známé", 3. "volný čas" (preference spojené s hédonismem). Teprve na čtvrtém místě je práce.

Nedávný výzkum The Boston Consulting Group mezi 5561 respondenty podtrhl nutnost toho, aby se věnovala větší pozornost angažovanosti pracovníků. Zatímco před dvěma lety byla tahle priorita u managementu někde na chvostu, letos se posunula na třetí místo. Nízká angažovanost ohrožuje konkurenceschopnost firmy. Lídry i personalisty čeká fuška.

Od roku 2007 se v Česku podle sociologů posiluje hédonismus vůči skromnosti a altruismu v poměru 18:1. Navíc lidé více věří v osud než vlastní síly. Nechci být věštec, ale ve firmách vidím, co spolehlivě zabírá. Když je šéf sám ostatním dobrým vzorem.