Páteční obvinění Air France z podílu na nehodě jejího letadla, které vzešlo od francouzské soudkyně Sylvie Zimmermanové, ale aerolinky zásadně odmítají. ,,Proti rozhodnutí soudu protestujeme. Pro nás je nepodložené," reagoval výkonný ředitel aerolinek Pierre-Henri Giurgeon.

Stejné obvinění si přitom už ve čtvrtek vyslechl největší výrobce letadel na světě Airbus, který zřícený stroj typu A330 vyrobil.

Viník se možná nikdy nenajde

Vyšetřování tragického letu s číslem 447, který předloni mířil z Rio de Janeira do Paříže, se tím dostává do další fáze. Podle průběžných výsledků vyšetřování senzory letounu ukazovaly pilotům špatné hodnoty ohledně rychlosti a výšky. Airbus to ale odmítá s tím, že nikdo nemůže vědět, co se přesně v době tragédie na palubě odehrávalo, protože tzv. černé skříňky nebyly doteď plně obnoveny. „Důrazně proti tomuto rozhodnutí protestujeme. Myslíme si, že je to přinejmenším předčasné,“ komentoval rozhodnutí soudkyně ředitel Airbusu Thomas Enders.
Některé části se stále nacházejí na mořském dně, které je místy hluboké až čtyři tisíce metrů.  V příštím týdnu se proto specialisté už počtvrté pokusí části skříněk dostat z mořského dna, aby bylo možné získat záznamy letu, hlavně zvukové stopy. Naposledy se na dně Atlantiku pátralo po černých skříňkách loni v květnu.

Obě firmy při vyšetřování spolupracují

Obě firmy - Air France a Airbus – se na pátracích akcích finančně podílí. Dohromady na něj přispějou 12,5 milionu dolarů.Mateřská firma Air france-KLM navíc v lednu oznámila, že co nejdříve zavede do praxe 35 nových doporučení, které vzešly od expertů a také státního leteckého úřadu na základě dosavadních poznatků z předloňské nehody letadla A330.