Stále dražší benzin ve Spojených státech zvyšuje poptávku po menších ojetých autech s malou spotřebou. Někteří řidiči se zároveň snaží zbavit velkých vozů typu SUV, které jsou nákladné na provoz. Na svých webových stránkách o tom informoval zpravodajský server MSNBC.

Průměrná cena benzinu se nyní v USA pohybuje kolem 3,8 dolaru za galon (zhruba 16,15 koruny za litr). Je to stále výrazně méně než v Česku, pro Američany jezdící nesrovnatelně víc a na větší vzdálenosti ale jde o citelné zdražení. Od začátku loňského října cena vzrostla o 37 procent. V některých částech země již přitom překročila psychologickou hranici čtyř dolarů za galon.

"Ceny benzinu teď rozhodně začínají čeřit trh s ojetými auty," podotkl analytik Bill Visnic ze serveru Edmund's AutoObserver. Na růst cen podle něj mají vliv i další faktory, jako je nedostatek náhradních dílů kvůli zemětřesení v Japonsku či lepšící se stav amerického hospodářství. Zdražují tak všechna ojetá auta, malá ale nejvíce.

Až o čtvrtinu vyšší ceny

Tři roky stará Honda Accord tak například podle serveru od loňského září zdražila o 24 procent. Cena podobně starých Huyndai Sonaty či Hondy Civic pak vzrostla o 22, respektive 13 procent. Nisan Sentra nyní stojí o 12 procent více. ,,Zvláště Civic a Sentra jsou tradičními zástupci kategorie úsporných aut," podotkl Visnic.

Vyšší ceny benzinu také mění způsob, jakým se američtí spotřebitelé rozhodují o nákupu vozu. Zatímco dříve zvažovali nová auta, nyní berou v úvahu i ojeté automobily. "Říkají si, že si teď koupí ojetinu, protože budou muset více utrácet za benzin," uvedl analytik.

Podle MSNBC je nicméně zajímavé, že ceny SUV neklesly tak hodně, jak zdražila malá auta. Podle něj je to tím, že se aktuální situace do trhu s nimi promítá pomaleji. Lidé, kteří již tyto vozy s velkou spotřebou vlastní, zatím nemusejí mít pocit, že by jim úspora paliva pokryla ztrátu z případného prodeje. Jiná situace je ale u aut, která mají lidé na leasing. Zde již začíná být pokles zájmu o SUV patrný.