Dostatek peněz na výstavbu a rekonstrukce silnic v Česku sice trvale chybí, ve Státním fondu dopravní infrastruktury však leží ladem 15 miliard korun. To jsou schválené peníze na stavby, které se nepodařilo provést, protože nebyly dobře připravené.
"Důvodů, proč se některé stavby nepodařilo dokončit nebo začít, je víc," uvedl člen Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Jiří Adámek.
Hlavním nedostatkem je skutečnost, že stát jako investor nevykoupí včas všechny potřebné pozemky. Tím se pak zdrží vydání potřebných stavebních povolení. Každé zdržení přitom znamená i zdražení stavby kvůli inflaci i kvůli tomu, že stavební firmy musí přípravu zastavit. Po čase, když jsou povolení k dispozici, se musí znovu jednat se subdodavateli a často se příprava mění. To si stavbaři samozřejmě nechají zaplatit.

Stát neumí koupit pozemky
Čítankovým příkladem, kdy stát v přípravě díla selhal, je pokračování dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové. To se zdrželo o plných deset let. Práce letos začaly, stále však chybí devět pozemků u Poděbrad a jeden u Hradce Králové. Ten patřil Ludmile Havránkové, která chtěla za své pozemky stejně kvalitní a scelené pole. Pozemkový fond jí však nabídl několik rozdělených pozemků. Přenechala tedy sporný kus pole několika desítkám aktivistů, kteří nyní majetek prodat nechtějí. Někteří z nich cestují a těžko se předvolávají k jednání třeba o ceně.
Právě tento případ byl jedním z hlavních podnětů návrhu zákona o vyvlastnění ve veřejném zájmu, který nyní leží ve sněmovně. Znovu se má projednávat až v únoru.
Půldruhého roku zpoždění nabrala i příprava stavby severomoravské dálnice D47, která povede z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu k hranici s Polskem. Příčina? Chybí územní rozhodnutí pro tři úseky stavby mezi obcemi v regionech Nový Jičín a Karviná. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že harmonogram prací bude dodržen a dálnice bude uvedena do provozu v roce 2008.
Práce na dálnici D8, která míří z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem, zastavilo opomenutí úředníků z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kteří nedokázali k jednání přizvat organizaci Děti Země. Aktivisté se obrátili na soud, ten uznal, že byli z řízení neoprávněně vyloučeni, a nařídil stavbu pozastavit.
"Ministerstvo dopravy se s aktivisty dohodlo, že nebudou bránit další výstavbě dálnice. Sporným úsekem tak zůstává pouze trasa z Chotiměře do Radejčína," uvedla mluvčí ministerstva Marcela Švejnohová. Podle ní mají k dnešnímu dni Děti Země stáhnout všechny žaloby, které v souvislosti s dálnicí D8 podali.

Cena není jediný argument
Ke zdražování výstavby přispívají paradoxně i výběrová řízení, soudí majitel stavební firmy Petr Czasch. V soutěžích lze totiž nastavit taková kritéria, která vyhovují pouze jedinému účastníku.
"Toto nelze nikdy stoprocentně vyloučit," připustil Jiří Adámek.
"Myslím si, že to je veřejné tajemství: trh tady byl limitovaný různými kritérii, kterým vyhovovaly české pobočky nadnárodních stavebních firem, ty jediné mohly ve výběrových řízeních uspět. Proto se tady staví dráž než jinde v Evropě," soudí Jiří Petrák, šéf české pobočky nadnárodní inženýrské firmy Mott MacDonald.
Při soutěži za 300 miliónů korun na rozšíření silnice z Úlibic do Robous na Jičínsku nezvítězila firma nabízející nejnižší cenu, ale až druhá nejnižší nabídka.
"Uchazeč s nejnižší nabídkou byl vyloučen proto, že neměl odbornou způsobilost," uvedl mluvčí ŘSD Jan Hoření. Odborná způsobilost, tedy kvalifikace a adekvátnost vedoucích pracovníků, dodavatelské zkušenosti, zařízení a vybavení, finanční způsobilost, systém jakosti firmy měly váhu 33 procent, cena dodávky 67 procent. Mluvčí ŘSD zároveň vyloučil, že by se při výběrových řízeních používala kritéria "šitá na míru" jen jediného účastníka.
Problémy s efektivním využitím státních peněz při výstavbě silnic považuje NKÚ za natolik závažné, že místo jednou ročně zařazuje stavební akce do plánu kontrol častěji. Právě nyní probíhá kontrola využití státních prostředků na stavbě dálnice D47 a na stavbách obchvatu Prahy. Výsledky budou známy nejdříve v dubnu příštího roku.

NEJČASTĚJŠÍ PŘÍČINY OPOŽĎOVÁNÍ