Velcí obchodníci si loni i přes krizi vedli dobře. Desítce největších maloobchodních řetězců meziročně vzrostly tržby o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy. Vyplývá to z předběžných údajů zveřejněných analytickou firmou Incoma Research a časopisem Moderní obchod.

Nejúspěšnější byla stejně jako v předcházejícím roce skupina Schwarz, která na českém trhu provozuje sítě hypermarketů Kaufland a diskontních obchodů Lidl. Mírně si polepšilo Tesco, které předstihlo majitele hypermarketů Hypernova a supermarketů Albert, a je nyní z hlediska objemu tržeb druhým nejsilnějším hráčem na trhu.

Podle Zdeňka Skály z agentury Incoma Research nicméně trh loni zaznamenal mírné zpomalení dynamiky růstu. Oproti 12 procentnímu růstu v roce 2007 si firmy v uplynulém roce polepšily jen o osm procent. V roce 2007 tak obchodníci zaznamenali 289,1 miliardový zisk s meziročním růstem o 31,4 miliardy.

 Tržby maloobchodních řetězců 
 (v miliardách korun)
 
zdroj: Incoma Research 

 2007  2008
 1   Schwarz (Kaufland, Lidl)     50  54,5
 2  Tesco Stores 44 47
 3 Ahold (Hypernova, Albert) 42 44
 4 Makro Cash&Carry 39,3 39,5
 5   Rewe (Penny Market, Billa)  31,6 38,5
 6 Globus 23 25,4
 7 Tengelmann (Plus, OBI) 20,4 22,5
 8 GECO Tabak 17,7 17,5 
 9 Spar 13 14
 10 Peal 8 9,3 

V České republice v roce 2008 pokračovala expanze počtu nových obchodů. Během roku přibylo 108 nových supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen a celkově jich nyní na našem území je 1325.

Stabilizoval se naopak počet hráčů na českém trhu poté, co Česko v uplnyulých letech opustila čtveřice řetězců. Naposledy k tomuto kroku sáhla belgická společnost Delhaize, jejíž supermarkety Delvita byly v Česku dlouhodobě ztrátové. O něco dříve se z domácího trhu stáhl francouzský Carrefour a řetězce Edeka a Julius Meinl.

Éra maloobchodních řetězců do České republiky přišla záhy po pádu komunistického režimu v lisotpadu 1989. První superkmarket pod názvem Mana v Česku v červnu 1991 otevřela nizozemská společnost Ahold.