Velcí obchodníci si loni i přes krizi vedli dobře. Desítce největších maloobchodních řetězců meziročně vzrostly tržby o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy. Vyplývá to z předběžných údajů zveřejněných analytickou firmou Incoma Research a časopisem Moderní obchod.
Nejúspěšnější byla stejně jako v předcházejícím roce skupina Schwarz, která na českém trhu provozuje sítě hypermarketů Kaufland a diskontních obchodů Lidl. Mírně si polepšilo Tesco, které předstihlo majitele hypermarketů Hypernova a supermarketů Albert, a je nyní z hlediska objemu tržeb druhým nejsilnějším hráčem na trhu.
Podle Zdeňka Skály z agentury Incoma Research nicméně trh loni zaznamenal mírné zpomalení dynamiky růstu. Oproti 12 procentnímu růstu v roce 2007 si firmy v uplynulém roce polepšily jen o osm procent. V roce 2007 tak obchodníci zaznamenali 289,1 miliardový zisk s meziročním růstem o 31,4 miliardy.
Tržby maloobchodních řetězců | 2007 | 2008 | |
1 | Schwarz (Kaufland, Lidl) | 50 | 54,5 |
2 | Tesco Stores | 44 | 47 |
3 | Ahold (Hypernova, Albert) | 42 | 44 |
4 | Makro Cash&Carry | 39,3 | 39,5 |
5 | Rewe (Penny Market, Billa) | 31,6 | 38,5 |
6 | Globus | 23 | 25,4 |
7 | Tengelmann (Plus, OBI) | 20,4 | 22,5 |
8 | GECO Tabak | 17,7 | 17,5 |
9 | Spar | 13 | 14 |
10 | Peal | 8 | 9,3 |
V České republice v roce 2008 pokračovala expanze počtu nových obchodů. Během roku přibylo 108 nových supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen a celkově jich nyní na našem území je 1325.
Stabilizoval se naopak počet hráčů na českém trhu poté, co Česko v uplnyulých letech opustila čtveřice řetězců. Naposledy k tomuto kroku sáhla belgická společnost Delhaize, jejíž supermarkety Delvita byly v Česku dlouhodobě ztrátové. O něco dříve se z domácího trhu stáhl francouzský Carrefour a řetězce Edeka a Julius Meinl.
Éra maloobchodních řetězců do České republiky přišla záhy po pádu komunistického režimu v lisotpadu 1989. První superkmarket pod názvem Mana v Česku v červnu 1991 otevřela nizozemská společnost Ahold.