Celkem 12 410 nových osobních aut si koupili Češi letos v březnu. Je to nejlepší březnový výsledek za posledních šest let a meziročně o procento víc.

Výborný březnový výsledek ale nestačil ovlivnit celé čtvrtletí. Za první tři měsíce letošního roku proto prodej nových osobních aut klesl o necelých šest procent.

"V březnu pokračoval útlum prodejů podnikových vozů. Zatímco běžně firmy kupují polovinu registrovaných aut, v březnu to bylo jen dvacet procent. O celý nárůst se zasloužili individuální zájemci, kteří těžili z nejvyšších slev nových vozů v historii České republiky," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Díky slevám se tak malý Fiat Panda prodával již za 148 tisíc korun, vozy Dacia Logan či Dacia Sandero již za 160 tisíc korun. Slevy a bonusy dosahovaly v těchto případech až třiceti tisíc korun. U větších vozů ale slevy převyšovaly i čtvrt milionu korun.

Firmy zatím vyčkávají

Firmy v březnu omezily své nákupy nových aut stejně jako v únoru a v lednu kvůli čekání na novelu zákona o DPH. Novela zákona číslo 87 vyšla ve Sbírce zákonů 1. dubna a od toho okamžiku si mohou firmy odečíst zaplacenou DPH u jakéhokoli zakoupeného auta, nikoli jen u nákladního.

V prvních dnech platnosti nového zákona však ke skoku v prodeji firemních aut nedošlo.

"Čekáme, že firmy začnou nakupovat koncem dubna, zatím se nic extrémního neděje," řekla HN Klára Skálová, fleet manažerka společnosti Volvo Auto Czech. Model, o který mají firmy nejvíce zájem, je Volvo XC 60. V nejlevnější verzi stojí včetně DPH 919 tisíc korun. Při odpočtu DPH firma ušetří jen u této nejlevnější verze 147 tisíc korun.

Zadržená poptávka kvůli čekání na odpočet DPH se odhaduje na 16 tisíc osobních vozů.

"Vliv nového zákona se mírně projeví koncem dubna a v květnu, ovšem firmy omezuje finanční krize a řada z nich obměnu vozových parků odloží. Vyrovnání prodejů očekávám až koncem roku," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Škodovka klesla o pětinu

Za celé první čtvrtletí se v Česku prodalo 31 tisíc vozů, o necelých šest procent méně než loni. Počet dovezených ojetin ale klesl o 55 procent na 29 716 aut. Loni dovoz ojetin soustavně rostl.

Nejprodávanější značkou je tradičně Škoda Auto, byť se za první čtvrtletí prodalo o pětinu méně škodovek než loni. Mladoboleslavská automobilka ale měla plné ruce práce s dodávkami do Německa, Rakouska a na Slovensko, kde se zavedlo šrotovné.

V únoru byly fabie, které díky šrotovnému a bonusu od společnosti Škoda Deutschland stály necelých šest tisíc eur (asi 150 tisíc korun), v Německu nejprodávanějšími zahraničními vozy. V březnu vzrostly registrace škodovek v Německu meziročně o 90 procent, za celé čtvrtletí o polovinu. Přesné počty firma uvede ve čtvrtletní zprávě v pátek.

Největšího zvýšení prodeje dosáhla za čtvrtletí značka Ford, a to meziročně o téměř 40 procent na 2953 nových vozů. Je to především díky modelu Ford Fusion, který je s patnácti sty prodanými kusy v žebříčku modelů třetí za škodovkami Fabia a Octavia. O čtvrtinu klesly prodeje Citroenu, o 15 procent méně vozů prodala značka Opel, jejíž výrobní závody stojí před krachem.

O 40 procent klesl prodej lehkých užitkových aut. Kvůli krizi firmy omezily nákupy nákladních vozů, a to o polovinu na 1334 aut.

Slevy na osobní auta se týkaly skladových zásob, ty se nyní doprodávají a dealeři se pomalu vracejí k ceníkovým, a tedy vyšším cenám. Proto firmy očekávají, že letos prodej nových aut v Česku klesne o 10 až 15 procent.

"Mírně pomůže oživení nákupu firemních aut. V individuálním prodeji by pomohly šrotovací prémie, a to na úrovni 15 až 19 procent ceny vozu," řekl Šípek.