Česká auta nestačí překračovat německou hranici, alespoň podle údajů statistiků. V březnu se k našemu západnímu sousedovi vyvezla nová auta za bezmála osm miliard korun, což je o 124 procent více než před rokem.

Jde o bezkonkurenčně nejlepší výsledek v historii a hravě tak překonal poslední rekord 4,8 miliardy, který padl také za "krize", a to v únoru, kdy se Škoda Fabia stala nejprodávanějším dováženým autem na německém trhu.

Automobilový průmysl tak v březnu pomohl zahraniční obchod dostat do rekordního přebytku 23,4 miliardy korun, číslo nevídané ani na vrcholu konjuktury. K růstu ekonomiky to ale nestačí. Podle odhadů analytiků v prvním čtvrtletí klesla meziročně o 1,4 až čtyři procenta. Obrat lze podle nich očekávat až na konci roku.

"Navzdory výsledku zahraničního obchodu se recesi nevyhneme," říká analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Kvůli výsledkům vývozu jen upravila svůj odhad poklesu HDP v prvním čtvrtletí ze tří na dvě procenta.

Šrotovné Česku pomáhá

Kde je vysvětlení rekordního přebytku? Zavedení šrotovného, ze kterého právě česká auta těží. Zákazníky, kteří se rozhodli zlikvidovat svůj starý vůz, lákají právě levnější vozy a těmi jsou jak Škoda s pověstí levnějšího Volkswagenu, tak Hyundai, který má ceny nastavené ještě níže, tak malé a úsporné vozy z kolínského závodu TPCA. Že se české automobilky vezou na vlně německého šrotovného více než jiné dokazuje i to, že vývoz autodílů německým výrobcům meziročně poklesl.

Auta "Made in Czech Republic" ale nejdou na dračku jen v Německu. Rekordně se jim daří v dalších zemích, které zavedly šrotovné - ve Francii a Nizozemsku. Převratné růsty, natož rekordy, se ale nekonají v Itálii, Rakousku či na Slovensku, tedy v dalších zemích, které se rozhodly prodej nových automobilů podpořit.

Český export od začátku roku nabírá dech, i když na loňské výsledky ještě nedosahuje. V březnu se vyvezlo zboží v hodnotě o třicet miliard korun vyšší než v únoru a takový nárůst nelze vysvětlovat jen tím, že únor má méně dní.

K přebytku pomohl i nízký dovoz. Jeho hodnotu snižují levnější ropa, zemní plyn i suroviny nutné pro průmysl - všeho se navíc kvůli nižší výrobě spotřebuje méně než loni.

"Poklesu dovozů pomohla i slabá domácí investiční poptávka," podotýká ekonom společnosti Atlantik FT Petr Sklenář.

Přebytek obchodní bilance je tak do značné míry jen z nouze ctnost. Zvláště pak v březnu - zatímco české automobilky chrlily své vozy do Evropy, v opačném směru obchod stál. Čeští podnikatelé totiž stále vyčkávali na zavedení možnosti odpočtu DPH.

"Otázkou ale je, jak se bude vývoz automobilů vyvíjet po skončení šrotovného v Německu a dalších zemích," upozorňuje analytik společnosti Patria Finance David Marek.

Dovozy opět porostou

Analytici očekávají, že efekt šrotovného může trvat ještě několik měsíců. Nicméně Jaroslav Vomastek z ministerstva průmyslu a obchodu očekává, že od dubna tento vliv již klesá. Pokles, který pak může nastat, potáhne zahraniční obchod a tedy i ekonomiku opět dolů - současné dobré výsledky je proto nutné brát s rezervou a počkat na skutečný a nefalšovaný motor růstu - případné oživení ekonomiky eurozóny.

Březnový přebytek, který ekonomice pomáhá, se totiž podle analytiků již opakovat nebude. Výrobci budou muset opět začít dovážet potřebné suroviny a paliva a jejich cena na trzích opět poroste. Průmyslové podniky i dopravci sice hlasí, že cítí, že zboží se vyrábí od začátku roku stále více, ale ani to zdaleka nestačí na loňská často rekordní čísla.