Informoval o tom místopředseda vlády Martin Bursík (SZ). Dodal, že od ledna 2010 by mohlo být zavedeno zpoplatnění nákladních automobilů na všech silnicích.

Kvůli víkendům hrozí dopravci blokádami - čtěte ZDE

Páteční zákaz jízd kamionů se odkládá - čtěte ZDE kamiony_192.jpg

Podle platné úpravy nesmějí kamiony jezdit během letních prázdnin v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 7:00 do 13:00; po celý rok platí zákaz v neděli od 13:00 do 22:00. Nový návrh počítá s celoročním zákazem v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od půlnoci do 22:00.

Osm miliard "vycucaných" z prstu?

Zvažované rozšíření zákazu jízd pro kamiony bude podle Svazu průmyslu a dopravy znamenat pro průmyslové podniky ztrátu zhruba osm miliard korun ročně. Podle Bursíka si ale zástupci svazu tento údaj "cucají z prstu". Bursík je proto vyzval k předložení podrobnějších argumentů.

Kamiony na silnicích vadí, ale jinak zboží k lidem nedojede - čtěte ZDE

Opoziční ČSSD má k návrhu výhrady. Sociální demokraté by návrh na rozšíření zákazu jízd kamionů podpořili jen v případě, že by vznikla dostatečná parkovací místa pro kamiony a dokončila se modernizace železnic. To by podle stínového ministra průmyslu a dopravy Milana Urbana (ČSSD) způsobilo větší využití železniční dopravy. "Záměr sám o sobě špatný není, ale musí se stát realistickým," uvedl Urban.

S omezením jízd pro kamiony se podle Bursíka souběžně připravují další opatření. Patří k nim například projekt sítě logistických center, aby se více využila železnice pro nákladní dopravu. Revizí by měly projít nynější výjimky pro kamiony.

Doplatí na to malé české firmy, tvrdí odpůrci návrhu

Celkově pak vše směřuje ke zpoplatnění kamionů a nákladních aut nad 3,5 tuny nejen na dálnicích a silnicích první třídy, ale po dohodě s obcemi a kraji i na silnicích druhé a třetí třídy. "Očekáváme, že by to mohlo být od 1. ledna 2010," uvedl Bursík. Toto plošné mýto ale podle Urbana není nutné a je navíc namířené hlavně proti českým a malým firmám.

Sdružení dopravců Česmad tento týden uvedlo, že rozšíření víkendového zákazu jízd pro kamiony zkrátí pracovní týden dopravních firem na 4,5 dne. Bude to znamenat vyšší intenzitu dopravy v další dny, ale i nutnost zaměstnat více řidičů.

Podle Česmadu zákaz jízd nic nevyřeší a zelení jej využívají jako populistický tah. Dopravci a zástupci průmyslu navrhují dobudovat obchvaty měst a obcí zatížených nákladní dopravou, zpřísnit technické kontroly vozidel a vytvořit tlak na vyřazování starých neekologických vozů.

Celoroční páteční zákaz podporuje Svaz měst a obcí.