Volkswagen_tabule_exitEvropská komise ve čtvrtek dala Německu dva měsíce na to, aby změnilo zákon chránicí německou automobilku Volkswagen před převzetím. V opačném případě by komise mohla zemi zažalovat u Evropského soudního dvora. Informovala o tom agentura Reuters.

Německo bylo již jednou nuceno zákon změnit, protože Evropský soudní dvůr loni dospěl k závěru, že zákon brání volnému pohybu kapitálu, a porušuje tak pravidla Evropské unie. Nová verze ale nezohlednila všechny požadavky Bruselu a Evropská komise se domnívá, že je i nadále protizákonná.

V červnu proto komise zahájila s Německem takzvanou proceduru pro porušení unijního práva, která může skončit u soudu. Nyní tato procedura vstoupila do druhé fáze, napsala agentura DPA.

Zásadní vliv má stále Dolní Sasko

Hlavním problémem revidovaného zákona je zachování podmínky, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musejí být schválena více než 80procentní většinou. Spolková země Dolní Sasko tak má na Volkswagen stále zásadní vliv, protože vlastní více než 20 procent akcií firmy.

Hannoverský soud se ve čtvrtek postavil za stanovy Volkswagenu, které stejně jako zákon poskytují Dolnímu Sasku právo veta při významných strategických rozhodnutích podniku. Soud odmítl stížnost hlavního akcionáře VW, výrobce sportovních vozů Porsche, podle kterého by měl být přijat jeho návrh na odstranění 20procentní blokační menšiny, jenž neuspěl na dubnové valné hromadě.

Více o tématu - čtěte ZDE

Evropská komise schválila plán Porsche na ovládnutí VW již v červenci. Firma Porsche začala svůj podíl ve Volkswagenu budovat v roce 2005, kdy ve společnosti získala téměř pětinu akcií. Obě automobilky již delší dobu spolupracují a společně například vyrábějí vozy Porsche Cayenne a VW Touareg.

Firma Porsche ve středu upozornila, že možná nezíská majoritní kontrolu nad Volkswagenem již v letošním roce, jak původně plánovala. Dodala však, že jejím cílem zůstává získat více než 50procentní podíl na hlasovacích právech ve Volkswagenu co nejdříve.

Společnost Volkswagen, jejíž součástí je rovněž česká Škoda Auto, je největším výrobcem automobilů v Evropě. Firma zvýšila v prvních třech čtvrtletích letošního roku prodej o 3,9 procenta na 4,8 milionu vozů. Její podíl na světovém trhu s automobily tak stoupl o půl procentního bodu na 10,1 procenta.