Zájem o nové osobní a lehké užitkové automobily na Slovensku se v září výrazně propadl a přerušil šestiměsíční růstovou sérii, kdy prodej podporovala vláda programem šrotovného. V meziročním srovnání odbyt klesl o 15,1 procenta na 6025 vozů. Informovalo o tom ve středu slovenské Sdružení automobilového průmyslu.

Za prvních devět měsíců roku byl počet nových zaregistrovaných vozidel díky šrotovnému stále ještě o zhruba 1,5 procenta nad výsledky stejného období loňského roku. Slovenská vláda po výrazném propadu prodeje automobilů na začátku roku spustila dvě vlny šrotovného. Prostřednictvím příspěvků na koupi nového auta výměnou za likvidaci starého, na které vyčlenila celkem 55,3 milionu eur (zhruba 1,4 miliardy Kč), podpořila prodej více než 40.000 vozů.

Viceprezident sdružení Ľudovít Ujhelyi minulý měsíc odhadl, že prodej nových automobilů na Slovensku se i přes negativní vlivy světové hospodářské recese proti loňsku zřejmě nepropadne. V roce 2008 se v zemi prodalo rekordních téměř 97.000 nových aut.

"Slovensko tak stále vykazuje jako jedna z mála evropských zemí meziroční přírůstky v celkovém odbytu vozů, respektive výsledky na úrovni rekordního loňského roku," uvedlo sdružení.

Škoda je na Slovensku nejprodávanější

Nejpopulárnější značkou zůstala pro Slováky česká Škoda, která za prvních devět měsíců prodala 11 742 vozů a zajistila si na trhu podíl 16,1 procenta. Druhé místo obhájil francouzský Renault s podílem 11,2 procenta před Peugeotem s 8,1 procenta a jihokorejskou značkou Kia se 7,4 procenta.

V prvních třech čtvrtletích bylo zaregistrováno 293 nových nákladních aut do 12 tun, což znamenalo meziroční propad o více než 62 procent. V kategorii nákladních vozů nad 12 tun se prodej zřítil o téměř 75 procent. Odbyt autobusů naopak stoupl o 6,5 procenta.

Na českém trhu se prodej nových osobních a lehkých užitkových aut letos do září meziročně snížil o 13,8 procenta na 133.577 vozidel. Samotný prodej osobních aut však stoupl o osm procent na 117.748 vozů, uvedl v úterý český Svaz dovozců automobilů (SDA).