Praha, jejíž jízdné je už teď v přepočtu na průměrnou mzdu dražší než ve Vídni nebo Paříži, bude od příštího roku znovu zdražovat jízdné v městské hromadné dopravě.

A pocítí to jak Pražané, tak turisté. Podle informací HN se jízdné zvedne průměrně o čtvrtinu. Mají podražit jak jednorázové jízdenky, a to z 20 na 30 korun, tak i předplatné kupony. Ten nejdražší, roční, tak z nynějších 4150 podraží na 5200 korun.

Návrh na zdražení jízdného už schválilo představenstvo pražského Dopravního podniku. Rozhodující bude ale až verdikt městské rady. Ta má rozhodnout v říjnu.

Ať je z čeho stavět

Dopravní podnik zatím nechce o konkrétních částkách oficiálně mluvit. "Nicméně logika je taková, že nejvíce podraží jednorázové jízdné. Naše strategie je mít co nejvíce cestujících na předplatných kuponech," říká marketingový ředitel dopravce Jan Svoboda.

Pro představu: naprostá většina cestujících (64 procent) jezdí pražskou dopravou na předplatné kupony. Jednorázové lístky si kupuje necelých 12 procent lidí. Mezi nimi jsou hlavně turisté.

Podle ředitele pražského Dopravního podniku Martina Dvořáka je zdražení nutné. Hodlá prý investovat jak do stavby tramvajových tratí, tak i metra.

Naposledy přitom pražský Dopravní podnik zdražoval v roce 2005. Tehdy vzrostly především ceny jednorázového jízdného z 15 na 20 korun, nepřestupní pak z osmi na čtrnáct korun. Předplatné kupony zdražily zhruba o desetinu: třeba roční o 350 korun. Na počtu cestujících se to tehdy neprojevilo.

Navzdory zvýšení však jízda pražskou městskou dopravou vycházela mezi srovnatelnými městy nejlevněji. Ukazuje to alespoň studie společnosti Deloitte, která srovnávala ceny jízdného v Praze a dalších deseti srovnatelných městech Evropy.

Pro představu - i kdyby se roční jízdné zdražilo na sedm tisíc korun, jak společnost Dopravnímu podniku navrhovala, stále by Praha byla nejlevnější. Jde však jen o absolutní cenu jízdného bez ohledu na průměrné příjmy v jednotlivých zemích.

Dráž i v Brně a Olomouci

Dopravní podnik měl podkladů mnohem více - jen dvě studie této společnosti Deloitte a audit firmy BNV Consulting přišly na více než deset milionů korun.

"Tam se hovoří i o dalších možnostech úspory peněz, které dosud nebyly vyčerpány. Zdražování jízdného je až poslední možností," říká šéf finančního výboru pražského zastupitelstva Petr Hulinský (ČSSD).

Na druhé straně - část z doporučení už dopravce začal uvádět v praxi: propustil několik set zaměstnanců z dvanáctitisícového podniku - celkem má propustit 800 lidí, čímž má uspořit 350 milionů korun. Zdražování jízdného však není jen pražskou záležitostí. Zdražovat se bude v Brně, Olomouci nebo třeba Plzni. Nikde však tak výrazně jako v Praze.

Třeba v Českých Budějovicích jezdí lidé dráž už od září. V Olomouci od října zaplatí za jednotlivou jízdenku místo osmi deset korun. I v Brně podraží jednorázové jízdenky o dvě koruny z 13 na 15. Zhruba o čtyřicet korun pak zdraží i měsíční kupony. Ty stejně podraží i v Plzni.

070918_05p.jpg

Kolik jízdenek si nyní za průměrný plat koupí Evropané