Odbyt nových automobilů míří k rekordu desetiletí

Téměř dvě třetiny prodaných aut v zemi budou vozy z druhé ruky


Celkem 185 tisíc nových osobních a užitkových aut, nejvíce za posledních deset let, letos přibude v soukromých i podnikových garážích v Česku. Podle skutečných výsledků prodeje za prvních osm měsíců to odhaduje deset nejvýznamnějších dovozců automobilů.

Oproti loňsku se má prodej zvýšit nejméně o šest procent a Češi za nové vozy utratí více než 61 miliard korun. Dalších 40 miliard korun zaplatí za 250 tisíc ojetých aut.

"Věříme, že dosavadní růst tuzemského trhu s novými automobily, a to až deset procent, bude zachován," odhaduje Zdeněk Fořt, ředitel prodeje společnosti Hyundai Motor CZ.

Prodej nových aut v Česku roste rychleji než v zemích Evropské unie, kde se za osm měsíců zvýšil v průměru o půl procenta.

"Český trh je v porovnání se západní Evropou dynamický," řekl Petr Táborský, vedoucí divize Seat společnosti Import Volkswagen Group. Firma dováží vozy značek VW, Audi a Seat a očekává, že její letošní tržby budou vyšší než loňských 12,5 miliardy korun.

Příčinou rostoucího zájmu o nové vozy jsou jednak masivní slevy, dosahující u dražších automobilů až statisíců, jednak růst hospodářství a tím i koupěschopnosti lidí.

Rozvoji trhu přispělo i rozhodnutí Evropské komise, které zrušilo závislost dealera jen na jediné automobilce. Každý prodejce může nyní nabízet více značek, a zákazník si tak snadněji vybírá.

Trh neroste rovnoměrně. Malých aut se sice prodává nejvíc, představují téměř polovinu trhu, ale jejich odbyt stagnuje. Naproti tomu zájem o terénní auta a vozy pro volný čas (SUV) oproti loňsku vzrostl o polovinu.

"Klesá zájem o klasické sedany a hlavní pozornost zákazníků se přesunuje k vozům SUV," říká Jan Kuhn z firmy DaimlerChrysler Automotive Bohemia.

S tím souhlasí i generální ředitel českého zastoupení firmy Ford Motor Company Vladimír Vošický: "Nejdynamičtěji roste nižší střední třída, spolu se segmentem 4x4 a užitkovými vozy do tří tun."

Příčinou stagnace zájmu o menší auta jsou podle dovozců ojetiny.

"Odbyt malých vozů v cenách do 250 tisíc korun zásadně ovlivňuje prodej ojetých aut," soudí Simona Klavrzová z firmy Citroen ČR.

Největší obchodník s ojetými vozy, společnost AAA Auto, kontrolující čtvrtinu trhu, loni prodal 61 tisíc aut. Letos odbyt "áček" roste o třetinu, stejně jako dovoz ojetin ze zahraničí.