Odboroví předáci General Motors dali svým členům pokyn k zahájení stávky. Vyjednávání mezi odborovou organizací United Auto Workers (UAW) a zástupci největší americké automobilky General Motors tak skončilo bez výsledku.

Zaměstnanci dříve varovali, že pokud do pondělí 17 hodin nedojde v automobilce General Motors (GM) k uzavření nové kolektivní smlouvy, odborový svaz United Auto Workers (UAW) vyhlásí stávku všech 73 000 zaměstnanců.  "Jsme plně zavázáni s UAW pracovat, abychom společně dospěli k řešení," řekl tiskový mluvčí automobilky Dan Flores. Jednání trvají nepřetržitě 21 dnů.

O víkendu se GM a UAW podle dohodly na širších podmínkách smlouvy, která má koncernu ročně ušetřit téměř pět miliard dolarů snížením výdajů na zdravotní péči zaměstnanců. Tento plán se považuje za hlavní bod složitých jednání o nové kolektivní smlouvě. Podle něj se má zodpovědnost za zdravotní péči penzionovaných bývalých zaměstnanců přesunout z automobilky na nový svěřenecký fond, spravovaný svazem.

Podle analytiků takový krok sice sníží roční náklady GM o tři miliardy dolarů, ale výměnou za jednorázové výdaje, které mohou dosáhnout až 30 miliard. Dalším klíčovým bodem jednání je snaha automobilky zavést nižší mzdové sazby u nových zaměstnanců. Odboráři zase požadují, aby koncern ve Spojených státech nesnížil výrobu během platnosti nové kolektivní smlouvy.

Poslední stávka snížila GM podíl na trhu

Výsledek dohod bude rozhodující pro celý detroitský automobilový průmysl, protože zde kromě GM působí také Ford Motor a Chrysler. Koncerny se snaží omezit výdaje, protože jim loni kvůli konkurenci levnějších a úspornějších vozů z Asie vznikla celková ztráta 15 miliard dolarů a pokles odbytu vedl k tomu, že se jim podíl na trhu snížil pod 50 procent.

Tiskový mluvčí celého UAW Roger Kerson se k termínu hrozící stávky odmítl vyjádřit. Předchozí kolektivní smlouva s GM vypršela 14. září. GM propustila již 34 000 lidí z výroby a má v plánu zavřít další desítku závodů během příštího roku. Poslední stávka odborářů z UAW v GM byla v roce 1998. Odehrála se ve dvou závodech na komponenty a klesly kvůli ní produkce i prodej aut. Podíl GM na trhu v USA se pak nikdy nevrátil zpět. Před stávkou byl podíl 31 procent a loni už jen 24 procent.