"Do roku 2015 na to potřebujeme zhruba sto miliard korun," říká první náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Prodejem státních podniků Letiště Praha, ČSA, Budvaru nebo částí Českých drah a České pošty přitom může stát získat zhruba 150 miliard.

Fuksa vysvětlil, že z celkové odhadované částky na nápravu škod 127 miliard musí být do roku 2015 proplaceno asi 80 procent - tedy oněch sto miliard. "Odstraňování ekologických škod bude pokračovat i potom, ale do roku 2015 musíme mít všechno zúřadované."

Ekologické závazky státu vznikly v devadesátých letech, kdy se vláda při privatizaci podniků zaručila za likvidaci ekologických škod, jež vznikly za komunismu. Teď stát platí hlavně za čištění podzemních vod a půdy. K největším příjemcům peněz patří firmy Diamo, Škoda Holding, doly OKD, chemičky Spolana či Chemopetrol.

Ministerstvo se bude podle Fuksy snažit zrevidovat smlouvy z devadesátých let a stlačit výši závazků co nejníže. "Musíme dělat ročně přes šest set výběrových řízení na firmy, které pak škody zlikvidují. To se nedá zúřadovat," uvádí Fuksa další důvod k revizi závazků.

Bývalý šéf FNM Roman Češka, jenž měl náhrady ekologických škod v kompetenci, považuje prověrku výše škod za rozumnou. "Je docela reálné, že nárok na stát bude nakonec nižší. Vždy jsme byli přesvědčeni, že odhady ekologických závazků jsou nadhodnocené."