Šéf Student agency Radim JančuraStudent Agency bude na protest provozovat své vlaky přes slovenskou firmu. Majitel společnosti Radim Jančura dlouhodobě kritizuje český stát, který podle něj v železniční dopravě protežuje České dráhy. Obává se proto, že by jeho miliardová investice do vlaků mohla být zmařena.

"Cítím to tak, že se stát snaží, abychom s vlaky nevyjeli," říká Jančura. Ministerstvo dopravy takové obavy považuje to nepodložené. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," řekl mluvčí úřadu Jakub Ptačinský. Podle něj je ministerstvo naopak pro vytvoření konkurenčního prostředí na železnici a uvítá "každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě".

Jančura: Musím se bránit

Jančura ale trvá na svém. Podle něj nejsou se svou investicí do železnice v Česku vítání. "Tak se musím bránit tím, že firmu založím v zahraničí," vysvětluje Jančura. České soudy jsou podle něj příliš pomalé, zatímco evropský soud nabízí možnost se v případě potíží efektivně bránit. Založí proto pro vlaky HighJet stejnojmennou firmu na Slovensku. Založena má být do konce září.

Už v květnu Jančura pohrozil, že když stát vyplatí Českým drahám 12 miliard korun za majetek Správy železniční dopravní cesty, bude s vlaky raději jezdit na Slovensku. Dráhy nakonec tyto peníze dostanou a Jančura své slovo plní částečně, jezdit bude v Česku se slovenskou společností.

Pět moderních vlakových souprav má vyrobit švýcarský výrobce Stadler, Jančura do nich investuje 1,5 miliardy korun. "Na trati z Prahy do Ostravy můžeme být již za dva a půl roku," řekl Jančura s tím, že přesně tak dlouho trvá výroba vlaků. Pokud získá potřebné úvěry, nestojí projektu nic v cestě.

Více o Student Agency čtěte ZDE

Kromě dálkové železniční dopravy se chce Student Agency pustit společně s francouzskou společností Keolis i do dopravy regionální. Investovat chtějí celkem pět miliard korun. Záleží ovšem na tom, zda se jim podaří vyhrát ve výběrových řízeních v jednotlivých krajích. Zájem dostat se do dotované železniční dopravy mají totiž i další společnosti.

Regionální železniční doprava je stále doménou Českých drah. Na většině tratí stále nedochází k výběrovým řízením.