Stavba silnice u KroměřížeStát převede podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) příští rok na dopravní stavby 38 miliard korun, což je o sedm miliard méně než letos. Vyšší příjmy z evropských fondů pak celkový rozpočet SFDI sníží o tři miliardy na 84,5 miliardy korun. S rozpočtem, jehož návrh ve středu projedná vláda, v úterý novináře seznámil šéf fondu Gustáv Slamečka.

Rozpočet ještě nabobtná

Přes snížení rozpočtu se podle Slamečky výstavba silnic a železnic nezpozdí. Rozpočet se podle něj během roku velmi pravděpodobně navýší o převody peněz z letošního roku a také o finance, které evropské fondy vrátí za předfinancování některých projektů. Podobně tomu bylo letos, kdy původní rozpočet 87,8 miliardy korun narostl během roku o dalších deset miliard.

Nejvíce peněz dostane z fondu Ředitelství silnic a dálnic, celkem 45 miliard korun. Necelých 31 miliard korun obdrží Správa železniční dopravní cesty, která zajišťuje údržbu a výstavbu kolejí. Dalším příjmem SŽDC jsou poplatky od dopravců za použití kolejí, které mají příští rok činit 6,5 miliardy korun.

Více o financích v dopravě si přečtěte ZDE

Prioritou fondu na příští rok je podle Slamečky další výstavba dálnic a obchvatů měst. Příští rok tak bude pokračovat výstavba dálnice D47 na severní Moravě, D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, jihočeské D3 u vsi Mezno nebo obchvatu Českého Těšína. Na železnici bude pokračovat například modernizace koridorů z Prahy do Českých Budějovic a Chebu.

Na rok 2010 počítá fond se zhruba stejným rozpočtem jako na příští rok, v roce 2011 však zřejmě dojde k propadu na 72 miliard Kč. Podle Slamečky bude nutné hledat další zdroje, například z privatizace pražského letiště.