Stát převede podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) příští rok na dopravní stavby 38 miliard korun, což je o sedm miliard méně než letos. Vyšší příjmy z evropských fondů pak celkový rozpočet SFDI sníží o tři miliardy na 84,5 miliardy korun. S rozpočtem, jehož návrh ve středu projedná vláda, v úterý novináře seznámil šéf fondu Gustáv Slamečka.
Rozpočet ještě nabobtná
Přes snížení rozpočtu se podle Slamečky výstavba silnic a železnic nezpozdí. Rozpočet se podle něj během roku velmi pravděpodobně navýší o převody peněz z letošního roku a také o finance, které evropské fondy vrátí za předfinancování některých projektů. Podobně tomu bylo letos, kdy původní rozpočet 87,8 miliardy korun narostl během roku o dalších deset miliard.
Nejvíce peněz dostane z fondu Ředitelství silnic a dálnic, celkem 45 miliard korun. Necelých 31 miliard korun obdrží Správa železniční dopravní cesty, která zajišťuje údržbu a výstavbu kolejí. Dalším příjmem SŽDC jsou poplatky od dopravců za použití kolejí, které mají příští rok činit 6,5 miliardy korun.
Prioritou fondu na příští rok je podle Slamečky další výstavba dálnic a obchvatů měst. Příští rok tak bude pokračovat výstavba dálnice D47 na severní Moravě, D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, jihočeské D3 u vsi Mezno nebo obchvatu Českého Těšína. Na železnici bude pokračovat například modernizace koridorů z Prahy do Českých Budějovic a Chebu.
Na rok 2010 počítá fond se zhruba stejným rozpočtem jako na příští rok, v roce 2011 však zřejmě dojde k propadu na 72 miliard Kč. Podle Slamečky bude nutné hledat další zdroje, například z privatizace pražského letiště.