Austrian_airlinesProdej státního podílu v rakouských aeroliniích Austrian Airlines (AUA) se zřejmě vzdaluje. Nynější světová finanční krize způsobila, že se prakticky všichni zájemci o koupi AUA stáhli a projektu hrozí naprosté fiasko. Jako o jediném východisku se již hovoří o úplném zestátnění aerolinek.

Úterní termín pro podání závazných nabídek nakonec nevyužil žádný z uchazečů, kteří zůstali v polovině září na užším seznamu. Už tehdejší vývoj signalizoval problémy - z původních až 15 zájemců o koupi 43procentního státního podílu v AUA zbyli jen tři: německá Lufthansa, Air France-KLM a ruská společnost S7.

Ztroskotání projektu způsobil pokles akcií AUA

V úterý pak s poukazem na nynější situaci na finančních trzích všichni od konkrétní nabídky upustili. Ztroskotání projektu způsobilo ve středu ráno další prudký propad kurzu akcií AUA na vídeňské burze.

Podle analytiků hrají všichni uchazeči na čas a čekají na výhodnější okolnosti. Air France-KLM a S7 totiž oznámily, že za určitých okolností jsou připraveny předložit nabídku později, Lufthansa pak nabídla, že AUA převezme za symbolické jedno euro a splatí část jejích dluhů. Ty podle rakouských médií již dosáhly výše 900 milionů eur, tedy asi 23 miliard korun.

Média: Privatizace měla být zastavena už před týdny 

Takovou nabídku však agentura ÖIAG, která je držitelem státních akcií a organizátorem prodeje, označila za nepřijatelnou. Nejčastěji se teď uvažuje o zastavení prodeje a úplném zestátnění AUA. Jejich vedení poukazuje na to, že by to bylo logické řešení po vzoru nedávno schválených státních záruk za banky. Média soudí, že vzhledem k okolnostem na světových trzích měla být privatizace zastavena už před několika týdny.

Více o Austrian Airlines - čtěte ZDE

Rakouská vláda schválila privatizaci 43procentního podílu v Austrian Airlines v srpnu. Hodnota podílu byla odhadována na zhruba 250 milionů eur (přes šest miliard korun). Austrian Airlines se loni po velkých ztrátách z let 2005 a 2006 podařilo dočasně řadou úsporných opatření další růst deficitu zastavit.

Letos se ale především kvůli prudkému růstu cen pohonných hmot začaly ztráty znovu rychle zvyšovat. Dozorčí rada v létě uvedla, že jedinou možností, jak odvrátit drastické propouštění, prodej letadel a rušení letů do některých destinací, je prodej podílu jiné letecké společnosti.