soukrome_letadlo__192x128_.jpgAmerické podniky hromadně prodávají nebo odstavují soukromá trysková letadla. Manažeři se tak v době hospodářské recese snaží dávat najevo zdrženlivost v nákladech a zároveň předcházet kritice akcionářů i veřejnosti za nepřiměřené cestovní výlohy.

Příkladem šli šéfové tří velkých amerických automobilek, kteří nechali letadlo zaparkované doma a na čtvrteční jednání ve Washingtonu přijeli z Detroitu auty, uvedla agentura Reuters. Při listopadové návštěvě Kongresu, kdy zákonodárce žádali o 25 miliard dolarů na pomoc svým podnikům, ještě přiletěli každý zvlášť podnikovým letadlem.

Poté, co to vzbudilo nelibost veřejnosti i některých členů Kongresu, zvolili pro čtvrteční návštěvu ekologicky šetrnější vozy na hybridní pohon.

Čtěte více

Svým krokem se také zřejmě snažili podpořit novou žádost o úvěr, tentokrát už ve výši 34 miliard dolarů, který údajně hodlají využít při změně výroby ve prospěch energeticky méně náročných aut.

Bez většího efektu

Americký tisk ale příjezd šéfů automobilek do Washingtonu po vlastní ose příliš neohromil. Televize FoxNews například spočítala, že sedm hodin navíc, které proti cestě podnikovým letadlem strávil generální ředitel Fordu Rick Wagoner s ročním platem 2,2 milionu dolarů (asi 46 milionů korun) za volantem hybridního Chevroletu Malibu, přijde akcionáře na 7400 dolarů (přes 150 000 korun).

"Možná že podniková letadla nebyla konec konců tak špatná idea," soudí FoxNews.

Nicméně velké firmy je přestávají využívat nebo se jich zbavují. Patří k nim například telekomunikační gigant AT&T, bankovní skupina Citigroup, detroitské automobilky Ford, Chrysler a General Motors, vydavatelství McClatchy a Gannett či důlní společnost Ur-Energy.

"Podniková letadla stojí moc peněz, což se musí před akcionáři obhájit," vysvětluje motiv hlavní analytik konzultační firmy Airline Forecast Vaughn Cordle. Očekává, že letadel se v blízké době zbaví "významný počet" společností.

Provoz soukromých letadel klesá

Provoz soukromých letadel už podle statistik klesá. Jejich vlastníci létají méně a více je nabízejí k prodeji. Poradenská firma UBS Investment Research zjistila, že letos v říjnu klesl počet letů soukromými letadly v meziročním srovnání o 19 procent a za celý letošní rok o desetinu.

V listopadu bylo na celém světě k prodeji 16 procent všech tryskových letounů ve vlastnictví firem nebo jednotlivců, což je více než dvojnásobek loňského stavu.

"V některých případech se podniky zbavují i jediného letadla, které vlastní," řekl deníku USA Today Ed Bolen, předseda americké organizace NBAA sdružující členy, kteří vlastní nebo využívají soukromá letadla.

Celkem má podle něho ve Spojených státech podniková letadla 11 000 firem. Nevyužívají je ovšem jen k dopravě časově vytížených manažerů, ale létají s nimi i specializované týmy nebo jimi firmy dopravují citlivé zásilky.

Koupě a používání podnikových letadel je spojena s finančním postavením společnosti, s kondicí jejích akcií a také s pocity veřejnosti, domnívá se Vaughn Cordle.

"Právě v současné době není politicky korektní vystavovat na odiv bohatství," cituje ho USA Today.