Co se také prodalo

Budova společnosti v areálu

Koupila společnost Pražská správa nemovitostí -
cena nebyla zveřejněna

Posunovací lokomotiva

Vyvolávací cena: 1,48 mil. korun
Prodáno: za 4,07 mil. korun
jde o nejdražší prodanou položku v dražbě

Multikára NN

Vyvolávací cena: 7400 korun
Prodáno: za 27 800 korun

Soustruh TOS

Vyvolávací cena: 25 900 korun
Prodáno: za 99 900 korun

350 ocelových plátů

Vyvolávací cena: 647 500 korun Prodáno: za 1,37 mil. korun

Digitální fotoaparát

Vyvolávací cena: 370 korun
Prodáno: za 370 korun
nejlevnější položka v dražbě

Ceny jsou uvedeny včetně aukčního poplatku a DPH

Areál továrny Siemens Kolejová vozidla na pražském Zličíně byl rozprodán v dražbě skoro do poslední cihly a šroubku.Zařízení, které si mateřský Siemens neodvezl, koupila nizozemská aukční společnost Troostwijk. Dražba celkem pěti tisíc položek skončila minulý týden.

Nizozemci neuvedli, za kolik peněz zbytky po Siemensu koupili, ani kolik na rozprodeji zařízení v dražbě získali. Přiznávají ale, že se jim to vyplatilo. "Prodalo se víc než 95 procent z dražených položek, aukce pro nás byla úspěšná," říká obchodní ředitel Troostwijk pro Českou republiku Mikael Bertelsen. Neprodané zboží odveze firma do Nizozemska a nabídne je v další aukci. "Pořídit si něco ze Zličína se pokusilo tisíc dražitelů, úspěšných jich bylo šest set. Nebyli jen z Česka ale třeba i z Británie, Kanady a dokonce i Tuniska či Íránu," dodává.

Nejlevnějšími draženými položkami byly například digitální fotoaparáty za deset eur, nejdražší naopak lokomotiva, jejíž cena vystoupala před započítáním aukčního poplatku a DPH až na 110 tisíc eur.

Ač se v akci objevil příhoz i na historickou tramvaj ČKD z roku 1929, nakonec prodána nebyla. "Bohužel se neprodala. Rozhodli jsme se ji nabídnout muzeu, chceme, aby tu zůstala," říká Bertelsen.

Vyklizení areálu do konce února

Budovy společnosti Siemens Kolejová vozidla na pražském Zličíně koupila minulý týden Pražská správa nemovitostí. Ta chce ze závodu, ve kterém ještě na podzim vznikaly soupravy metra i vlaky, udělat technologický park. Areál má být vyklizený do konce února.

"Smlouvu se společnosti Pražská správa nemovitostí jsme podepsali ve čtvrtek," říká mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. Cenu nebudou obě strany zveřejňovat. Pražská správa nemovitostí, v níž má podíl i zakladatel zkrachovalého Bankovního domu Skala Václav Skala, předpokládá, že areál převezme v březnu. "Naším cílem je vytvořit z areálu technologický park. V budoucnu bychom rádi areál nabídli k pronájmu firmám, které by jej využily k průmyslové výrobě," plánuje jednatel PSN Michal Malý.

Když společnost Siemens oznámila, že zličínský závod uzavře, prohlásila, že se pokusí areál prodat někomu, kdo tam zachová průmyslovou výrobu. Oslovila stovky zájemců, desítky jich projevily zájem. S nikým se ale ani po půl roce jednání nedohodla a začala jednat exkluzivně s Pražskou správou nemovitostí.

"Jednali jsme řadu měsíců a nakonec areál získala firma, která se celého procesu vůbec neúčastnila," diví se šéf společnosti Cautor Consulting Michal Hrubý, který zastupoval skupinu investorů.

I další zájemci měli připravené plány, jak výrobu v Praze zachovat, aniž by se stali přímou konkurencí Siemensu. Spekuluje se tak o tom, že Siemens funkční závod prodat ve skutečnosti nechtěl. Ministerstvo průmyslu a obchodu sice konec výroby ve Zličíně označilo za "ztrátu", ale do jednání nevstoupilo.

Nejvýznamnější výrobce tramvají

Zličínský závod byl postaven v 80. letech minulého století. Měl ulevit přetížené a zastaralé výrobě firmy ČKD Tatra na pražském Smíchově. Šlo o nejvýznamnějšího výrobce tramvají na světě, každá třetí měla v té době logo ČKD. Rozpad východního bloku přinesl výrazné omezení dodávek v rámci zemí RVHP. ČKD v polovině 90. let prošla privatizací a na přelomu tisíciletí dospěla k bankrotu. Ohroženy tak byly jak dodávky souprav metra pro pražský dopravní podnik, tak dodávky souprav Pendolino pro České dráhy, které si dodnes stěžují, že pádem ČKD přišly o miliardu korun.

V roce 2002 vybraná aktiva ČKD koupil německý holding Siemens a vznikla společnosti Siemens Kolejová vozidla. Ta pokračovala v dodávkách souprav metra pro Prahu, vyrobila několik osobních vagonů pro České dráhy, ale naprosto většina produkce směřovala do zahraničí. Vyráběly se tam například vlakové soupravy pro Izrael, pantografy pro Švýcarsko a řada komponentů pro rychlovlaky Velaro či rakouský Railjet.

Siemens v roce 2008 oznámil, že závod kvůli nedostatku zakázek a nadbytku výrobních kapacit v Evropě uzavře. Tisíc zaměstnanců dostávalo v posledním roce fungování závodu štědré prémie a nakonec i šestnáctiměsíční odstupné.