V pondělí bude valná hromada Českých aerolinií rozhodovat, zda přijmou nabídku letecké společnosti Travel Service na převzetí charterové dopravy.

Travel Service podnikatelů Jiřího Šimáněho a Romana Vika by v případě uzavření dohody převzala klienty charterové dopravy ČSA, mezi kterými je například cestovní kancelář Exim Tours, a ovládla podle odhadů až 90 procent českého trhu.

Společnost Travel Service byla posledním zájemcem o koupi ztrátového ČSA v nakonec neuskutečněné privatizaci. Právě chartery jsou považovány za aktuálně nejziskovější činnost firmy.

V případě bezcelních obchodů, které byly k mání na konci loňského roku, Travel Service sice neuspěl. Svou nečekaně vysokou nabídkou na 761 milion jej předběhla společnost Aelia ze skupiny Lagardère Services.

Teď to Travel Service zkouší jinak. Neúčastní se žádného tendru. Podal aeroliniím rovnou konkrétní nabídku na převzetí charterové dopravy a „strategickou spolupráci“.

„Během privatizace byli přítomni due diligence v ČSA. Vědí, tak co ve firmě hledat,“ říká šéf dozorčí rady aerolinek Michal Mejstřík. Právě dozorčí rada ČSA dala před dvěma týdny vedení aerolinek zelenou, aby s Travel Servicem o nabídce a jejích detailech jednala.

Mejstřík se k tématu nechtěl vyjadřovat před pondělním jednáním valné hromady, která má nabídky definitivně schválit, či vyloučit. Rozhodovat bude podle něj to, zda bude předjednaná verze dohody pro ČSA zajímavá.

Ta podle dostupných informací není jednoduchá a neobsahuje pouze sumu za letadla či za cenné smlouvy s cestovními kancelářemi. Jedná se i o možnosti dočasného převzetí leasingu některých letadel nebo dlouhodobém budoucím partnerství a výpomoci. Jiří Šimáně se zatím vyjádřil pouze v tom duchu, že už nekoupí žádné letadlo ČSA. Když už, tak si jej vezmou na leasing.

„Ano jednáme o spolupráci,“ potvrzuje pouze mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Podobně mluví i její kolegyně z ČSA.

„Probíhající diskuse se týká případného řešení strategické spolupráce v oblasti charterové dopravy, které by Českým aeroliniím umožnilo lépe se zaměřit na svůj core business,“ říká mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Právě orientace na zmiňovaný klíčový byznys firmy, tedy linkovou přepravu cestujících, je jedním z důvodů, proč o prodeji charterové divize aerolinky uvažují. Již dříve se přestaly věnovat cateringu, nákladní dopravě, v loňském roce pak i bezcelním obchodům a ukončily i činnost své značky click4sky, která konkurovala nízkonákladovým leteckým společnostem.

„Moc nechápu, proč by se měly charterů zbavovat, jsou v nich dobré,“ myslí si Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus. Dodává ale, že se firma od srpna, kdy zveřejnila své poslední výsledky, zahalila do roušky tajemna a analytikům tak chybí potřebná čísla.

Podle něj by bylo převzetí charterů ČSA konkurenční výhodou Travel Service, který by si pak mohl nastavit podmínky na trhu podle svého.

„Z pohledu ČSA to dává méně smyslu, chartery jsou dobré například i pro vytížení letadel v méně exponovaných časech,“ dodává Procházka.

I když před pondělním hlasováním nikdo nechce odkrývat karty, je jisté, že smlouvy s cestovními kancelářemi, které znamenají stovky tisíc cestujících ročně, nemusejí být tím hlavním, o co v jednání jde. Travel Service totiž chtěl ČSA v privatizaci získat i kvůli řadě synergií.

Strategická spolupráce


„Náš zájem se dá vysvětlit prostě, mysleli jsme si, že na základě synergií mezi Travel Service a ČSA bychom v regionu mohli vytvořit silného dopravce, to je vše,“ řekl dříve HN šéf Travel Service Roman Vik. Dodával avšak, že v privatizaci komplikovaly cestu k výhodným synergiím aktuální problémy ČSA, tedy obrovské ztráty a s nimi související miliardové dluhy.

To vše by „strategická spolupráce“ mohla z pohledu Travel Service vyřešit. Narozdíl od privatizace by nebylo nutné sanovat ztráty ČSA. Ze vzájemných synergií by ovšem profitovaly obě společnosti. ČSA by za smlouvy s cestovkami získala potřebnou hotovost. Travel Service by zase díky „vyzobnutí“ charterových letů prakticky ovládl tuzemský trh s nimi. „Čísla se rozcházejí, ale v případě spojení by měly 80 až 90 procent charterových letů v Česku,“ předpokládá Procházka.

„Situaci kolem ČSA sledujeme,“ říká Jan Koláčný, obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours. Právě tato firma je největším klientem charterové divize ČSA a zároveň je firma ČSA jejich největším přepravcem. „Této sezóny by se jejich případná „spolupráce“ s Travel Servicem z našeho pohledu nedotkla, máme uzavřené smlouvy. A také v případě, že by je převzal Travel Service, musel by smlouvy za dohodnutou cenu plnit,“ pokračuje Koláčný. Jednání o nové smlouvě a případně novém přepravci bude probíhat až po letní sezoně.

Loni přepravil Travel Service 2,7 milionu cestujících a po krachu slovenské SkyEurope je na českém trhu dvojkou. V současné době vykazuje provozní zisk, a to i díky orientaci na charterovou dopravu.