Kocovina ze šrotovného čím dál více tíží hlavy manažerů mladoboleslavské Škodovky. Kvůli poklesu poptávky poté, co vládní příspěvky na nákup nových aut po sešrotování starých modelů v Německu skončily, firma od ledna snížila produkci modelů Fabia. V únoru omezila výrobu modelu Roomster a od března poklesne i výroba nových octavií.

Kvůli omezení výroby octavií se ve Škodovce zruší 300 pracovních pozic. Odejdou agenturní pracovníci, ale také 150 až 180 kmenových zaměstnanců, pokud se nepodaří najít jim jiná místa ve výrobě. Uvedl to Miloš Kovář, odborářský funkcionář pro oblast výroby. Mluvčí firmy Jaroslav Černý se k propouštění nevyjádřil.

Nadbytek automobilek

Škodovka je jen "vrchol ledovce". Celkem přijde o práci v automobilovém průmyslu v období od poloviny loňského roku do letošního prosince nejméně patnáct tisíc lidí, a to především v dodavatelských firmách.

"Odhaduji, že zaměstnanost v automobilovém průmyslu bude letos dál klesat. Od začátku loňského roku dosáhne pokles 26 tisíc lidí, z toho bude zhruba deset tisíc agenturních zaměstnanců," uvedl Pavel Juříček, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.

Na konci roku 2008 pracovalo v českém automobilovém průmyslu 127 tisíc lidí. Na konci prvního pololetí roku 2009 zaměstnávala výroba aut v Česku zhruba o jedenáct tisíc lidí méně, necelých 117 tisíc.

"Zaměstnanost v automobilovém průmyslu v Česku je ovlivněna poklesem poptávky v západní Evropě a nadbytkem výrobních kapacit. Pokud nenastane oživení, mohla by se zaměstnanost v automobilovém průmyslu snížit i o více než deset tisíc lidí," soudí Jan Linhart, partner společnosti KPMG ČR.

Škodovka omezuje výrobu

"Jde o plánované snížení v závislosti na sezonnosti trhu," vysvětlil útlum výroby octavií mluvčí Škodovky Jaroslav Černý. Loni v prosinci firma oznámila omezení produkce fabií, snížení výroby ale octavií popřela.

"Výroba bude ponížena z 574 vozů na 441denně a s touto denní produkcí se v současné době počítá až do konce letošního roku," upřesnil nyní výrobu octavií odborář Kovář.

Redukce výroby Škodovky, jako důsledek poklesu poptávky, začala modely fabia. Zatímco loni na jaře díky německému šrotovnému vzrostla denní výroba malých vozů Fabia na 1200 kusů, v listopadu už to bylo jen 900 vozů denně ve třech směnách. Od letošního roku se fabie vyrábějí jen ve dvou směnách od pondělí do čtvrtka.

Snížení produkce se týkalo i vozů Roomster, od ledna se v závodě Kvasiny vyráběly jen v jedné směně. V únoru došlo k dalšímu omezení, tři pondělky se roomstery vůbec nemontují.

Další dva tuzemští výrobci osobních aut, firma TPCA v Kolíně a firma Hyundai v Nošovicích, zatím kvůli nejasnému vývoji trhů neodhadnou, zda výrobu sníží či zvýší. Výkony celého automobilového průmyslu by měly letos dosáhnout úrovně 580 miliard korun, stejně jako loni.


300 lidí

propustí Škoda Auto kvůli útlumu výroby modelu Octavia