Americké automobilky loni prodaly 10,4 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. To je nejméně za posledních 27 let a proti roku 2008 je to propad zhruba o 21 procent. Za dramatickým poklesem prodeje jsou hlavně hospodářské problémy a špatná situace na trhu práce. Řada lidí kvůli obavám ze ztráty zaměstnání nákup vozu odložila.
Zdaleka nejhůře si vedly tradiční americké ikony, tedy General Motors a Chrysler. Obě automobilky loni prošly bankrotem a zotavily se díky mohutné finanční injekci ze strany vlády. Na kolena je srazila hospodářská recese a především finanční krize, kvůli které zamrznul úvěrový trh. Firmy tak prodej aut nemohly podpořit ani přes své finanční divize.
Chrysler vloni prodal méně než milion automobilů, nejméně od roku 1962 - čtěte ZDE
Chrysler nečekaně končí s elektromobily - čtěte ZDE
Automobilka Chrysler ukončila spolupráci s Hyundai a Mitsubishi - čtěte ZDE
Vítězi loňského roku jsou na americkém trhu jednoznačně zahraniční automobilky, hlavně levná asijská konkurence. Je to především jihokorejský Hyundai se svou dceřinou společností Kia Motors, bodovala však i japonská automobilka Subaru. Ta se specializuje na menší a sportovně užitková auta s pohonem všech čtyř kol.
Prosinec už sice přinesl dílčí zlepšení, to se ale netýkalo všech automobilek. Lépe si vedli hlavně ti, kteří prodávají menší a levnější auta. Fordu, Hondě, Toyotě a Nissanu loňský prodej silně klesl, prosinec už se ale nesl ve znamení relativně silného růstu.