V továrně Fordu v Camacari v severovýchodní Brazílii putují vzduchem palubní desky od firmy Visteon přímo do karoserie aut, které projíždějí na pásu pod nimi. Ford tu vyrábí tři své modely - Fiesta, Fiesta saloon a EcoSport. Každý je něčím specifický. Všechny součástky pro jednotlivé modely se dělají zvlášť, ale na jedné lince. Komponenty si Ford dodává sám nebo je získává od třinácti dodavatelů, kteří sídlí ve stejné budově.

"Je to synchronizovaná dodávka," říká Cicelo Melo, manažer závodu. "Tím, že vyrábíme více modelů najednou, dosahujeme maximální efektivnosti. Trhu pak můžeme nabídnout takový produktový mix, jaký je žádán," dodává.

I přes následky světové finanční krize jede výroba ve Fordu naplno. Automobilka stále plní svůj plán vyrobit za hodinu 150 aut. Podle Asociace brazilských výrobců aut Anfavea vloni Ford v zemi prodal 304 tisíc osobních aut, lehkých užitkových vozů a nákladních aut. Všechny tyto vozy vyrobil ve svých čtyřech brazilských továrnách. Lídr na trhu, italská automobilka Fiat, prodala zhruba 737 tisíc vozů, německý koncern Volkswagen přes 686 tisíc aut a americká General Motors více než 595 tisíc aut. Tyto automobilky jsou na brazilském trhu přítomny již několik dekád.

V devadesátých letech pak přibyla Honda, Hyundai, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Peugeot Citroën, Renault Scania, Toyota a Volvo. V minulém roce vzrostl v Brazílii prodej osobních aut, autobusů a nákladních aut o jedenáct procent na rekordních 3,14 milionu vozů. Patnáct procent z tohoto čísla tvoří dovezená auta.

Dvacet tři kvartálů v zisku

Zatímco na rozvinutých západních trzích výrobcům aut klesají tržby i prodej, v Číně a v Brazílii se jim daří. Ford se na brazilském trhu drží v zisku již dvacet tři kvartálů po sobě (výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku nejsou zatím známy).

"Brazílie je pro Ford třetím největším trhem co se týče počtu prodaných aut. Lépe se automobilce daří jen na domácím trhu v USA a ve Velké Británii," říká Marcos de Oliveira, prezident brazilského Fordu. "Za posledních 10 let dosáhla Brazílie stability. Zvyšuje se dostupnost úvěrů a úrokové sazby se sice drží pořád vysoko, ale zdaleka ne tak, jako dříve," dodává.

Přestože na rozvíjejících se trzích prodají automobilky hodně vozů, nevydělají na nich zdaleka tolik, jako na Západě. V zemích jako je Brazílie nebo Čína jsou totiž auta daleko levnější. General Motors prodala minulý rok v Číně 1,8 milionů vozů. Celý milion z toho ale byly malé užitkové vozy pro čínské farmáře, jejichž cena se pohybuje kolem pěti tisíc dolarů. Stejnou sumu stojí i model Suzuki Maruti, který je nejprodávanějším vozem v Indii. Oba trhy ale mohou zahraničním firmám nabídnout něco, co Západ nemůže - příslib značného růstu. Navíc v Brazílii, kde žije téměř dvě stě milionů lidí, připadá na tisíc obyvatel zhruba 150 aut. Bude tedy ještě dlouho trvat, než se trh nasytí. Pro srovnání: v USA připadá na stejný počet lidí 830 vozů, říká de Oliveira.

Aby pokryl poptávku, hodlá Ford v Brazílii v letech 2011 až 2015 investovat do vývoje čtyři miliardy realů. A není sám. Volkswagen nedávno oznámil, že do roku 2014 do své brazilské výroby investuje 6,2 miliard realů. Fiat tento rok v Brazílii a v Argentině utratí 1,8 miliard, Peugeot Citroën 900 milionů realů. Renault pak hodlá do výroby investovat do roku 2012 miliardu realů.

A na slibně rozvíjející se trhy míří i další firmy. Čínská Chery, která už má továrnu v Uruguayi (mimo Čínu i v Rusku, Íránu, Egyptě, Indonésii, Malajsii a na Ukrajině), si na výstavbu závodu v Brazílii již vyčlenila 500 až 700 milionů dolarů.

Auta na etanol

Není to poprvé, kdy Brazílie zažila přílivovou vlnu zahraničních investorů. Již v 90. letech, poté, co v roce 1994 zkrotila inflaci zavedením nové měny a stabilizovala ekonomiku, zamířila do země celá řada ziskuchtivých společností ze zahraničí.

Na konci 90. let se ale situace v Brazílii otočila. Nepříznivé světové ekonomické podmínky, zejména asijská a ruská krize a znehodnocení realu, opět brazilské hospodářství srazily. Utrpěl i trh s auty, který se na celých sedm let propadl.

Dnes jsou brazilské základy mnohem silnější. Roky obchodních přebytků zemi pomohly nahromadit dostatek rezerv, aby mohla garantovat splácení dluhů a stabilitu měny. Trh plynule rostl. Fernando Trujillo, analytik konzultační firmy CSM WorldWide, odhaduje, že prodej a výroba automobilů v Brazílii do šesti let vzroste z loňských tří milionů na 4,5 milionu vozů. "Nevím, jestli to bude stačit, aby to vyvážilo ztráty, které mají automobilky na Západě," říká. "Jisté ale je, že na rozvíjejících se trzích nebudou výrobci aut trpět," dodává.

Optimisticky vidí situaci na brazilském trhu také prezident asociace Anfavea Jackson Schneider. Podle něj si Brazílie, která je nyní pátým největším automobilovým trhem na světě, polepší, protože velké západní trhy se budou postupně propadat. "Žádná automobilka si v dnešní době nemůže dovolit nepočítat s Brazílií," dodává.

Potenciál Brazílie je už pro zahraniční automobilky dostatečně velký na to, aby vyráběly Brazilcům auta "na míru". Země je jedním z největších producentů etanolu na světě a 90 % aut v zemi má motor, který může spalovat jak klasické pohonné hmoty, tak právě etanol.

Trh s automobily v zemích BRIC