Prodej osobních a malých nákladních automobilů na Slovensku se v květnu meziročně zvýšil o 17,4 procenta na 9592 vozů. Informovalo o tom v pátek slovenské Sdružení automobilového průmyslu. Za růstem poptávky stály státní příspěvky na koupi nového automobilu a likvidaci starého vozu, tzv. šrotovné.

Silný růst prodeje v květnu a dubnu zčásti kompenzoval slabší výsledky ze začátku roku, které zapříčinila světová hospodářská krize. Za prvních pět měsíců roku se prodej snížil o 6,5 procenta na 36 678 vozů.

Největší zájem byl v květnu o automobily Škoda, jejichž prodej dosáhl 1690 vozů. Tržní podíl značky v období od ledna do května činil 15,64 procenta, což představuje meziroční pokles o zhruba čtyři procentní body. Druhé místo si udržel francouzský Peugeot s podílem 9,07 procenta, za kterým následovala jihokorejská Kia (8,52 procenta).

Stát prostřednictvím dvou vln šrotovného podpořil prodej více než 40 000 nových aut. Zájemci o nákup nového vozidla mohli dostat společně se slevou od prodejců maximálně 2000 eur (54 000 korun), podmínkou pro získání tohoto bonusu bylo sešrotování starého auta.

Prodej aut rostl nejvíce v Německu

Růst prodeje automobilů nebyl zaznamenán jen na Slovensku. Snad největší meziroční květnový růst byl zaznamenán v Německu, kde prodej nových osobních automobilů stoupl o 40 procent na zhruba 390 000 vozů. Poptávku po automobilech podporuje takzvané šrotovné, jež zavedla německá vláda.

Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě. Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (zhruba 67 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. Opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české Škodě Auto, jež je součástí německého Volkswagenu.

Tuzemský prodej nových osobních automobilů se v květnu meziročně zvýšil o 20,5 procenta na 14 277 vozů. Od začátku roku do konce května se v České republice prodalo 62 944 aut, tedy o 5,5 procenta více než loni.