Miroslav Dvořák je od pondělka jedním z nejvlivnějších českých manažerů. Sedí už na čtyřech židlích: je šéfem představenstev Letiště Praha i Českých aerolinií a zároveň i generálním ředitelem, respektive prezidentem obou státních firem.
Jeho úkol je jasný – zachránit zadlužené ČSA před krachem. A nepůjde o epizodní roli, v obou firmách by měl zůstat dva tři roky. „Dokud se ČSA nestabilizují,“ potvrzuje.
Do čela ČSA byl ovšem nyní dosazen politiky, bez výběrového řízení. Stejně tak ho už v roce 2007 dosadil do vedení letiště kontroverzní ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Množí se tak spekulace: Za koho dnes Dvořák „kope“, kdo může mít z chystaného prodeje některých aktivit ČSA prospěch?
HN: Nejprve – zvládnete všechny čtyři posty?
Cílový stav je, že budu generálním ředitelem letiště, a předsedou představenstva ČSA.
HN: ČSA dokonce hrozil krach. Jak je zachráníte?
V zásadě se už zachránily samy, neuvěřitelným přístupem zaměstnanců. Snížení platů, na něž přistoupili, znamená úsporu 1,6 miliardy korun do konce roku 2010.
Nový šéf dozorčí rady ČSA: Nyní jsou aerolinky z nejhoršího venku - čtěte ZDE
Piloti slaví, ale záchrana ČSA bude hodně bolet. Hlavně daňové poplatníky - čtěte ZDE
HN: Jenže i ministr financí prohlásil, že ČSA by už od listopadu neměly peníze, pokud stát nepomůže.
Stát už pomohl, rozhodnutím o kapitalizaci dluhu státní společnosti Osinek. Příští týden odešleme do Bruselu žádost o schválení této podpory. Na vyjádření má ale Evropská komise šest měsíců.
HN: Přeměna úvěru 2,5 miliardy korun od Osinku na podíl v ČSA proběhne až příští rok. Pro vás je ale klíčové, že už teď můžete prodávat třeba budovy ČSA, které měl Osinek v zástavě?
Jistě. To je základ pro stabilizaci podniku.
HN: Kdy a komu budovy prodáte?
Logicky se nabízí, aby kupcem bylo Letiště Praha. Většina těchto budov ČSA se totiž nachází uvnitř pozemků letiště. Přístupové cesty, okolí, všechno je v jeho vlastnictví.
HN: To ale budete v hodně rozpolcené pozici. Jako šéf ČSA přece za ně musíte chtít co nejlepší cenu, jako šéf letiště je zase naopak máte koupit co nejvýhodněji, nejlevněji...
V tomto konkrétním případě musí být jmenován soudem znalec, který stanoví objektivní hodnotu nemovitostí. Už jsme o jeho jmenování požádali. Odhad by mohl být během jednoho či dvou měsíců. A tuto cenu budeme respektovat.
HN: Jaká je hodnota nemovitostí, které mají aerolinky na prodej?
Hodnota všech je v miliardách korun. Ale je otázka, jestli je nutné prodávat všechny.