Vláda v pondělí schválila návrh ministra dopravy Gustava Slamečky a na opravy silnic a železničních tratí po mimořádně kruté zimě uvolnila jeho resortu navíc dvě a čtvrt miliardy korun.

Třetinu z této sumy dostanou kraje na opravy silnic druhé a třetí třídy a sto milionů Správa železniční dopravní cesty na údržbu tratí. Zbytek půjde na opravy silnic ve správě státu - tedy dálnic a silnic první třídy.

Tento klíč se ale nelíbí obcím. Vadí jim, že z mimořáné dotace neuvidí ani korunu, i když i u nich etrémně tuhá zima způsobila stamilionové škody.

I my jsme měli škody!

„Loni jsme škody po zimě vyčíslili na padesát milionů korun, letos je to 120 milionů,“ uvádí například za metropoli mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Tomáš Mrázek.„A to zima ještě neskončila,“ upozorňuje.

„Je to diskriminační. Pokud dávají i krajům, měli by dát i nám. I u nás jsou ty škody větší,“ říká starosta Humpolce Jiří Kučera.

„Když se to sečte, obce mají daleko víc komunikací než kraj,“ přidává se starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček.

Nedáme, zákon to neumožňuje

Ministerstvo dopravy obcím ale vzkazuje, že mají vlastní rozpočet. „Na místní komunikace není nic. Ten rozpočet není nafukovací,“ vysvětluje mluvčí úřadu Karel Hanzelka. A vzápětí dodává ještě jedno zdůvodnění. „Bylo by to v rozporu se zákonem o Státním fondu dopravní infrastruktury,“ říká.

Jak přesně resort dopravy rozdělí příspěvek krajům se ještě rozhodne. „Těch 750 milionů jde do krajů rovnoměrně. Přepočítá se na délku silniční sítě jednotlivých krajů,“ řekl.

Ministerstvo celkové škody po letošní zimě odhaduje na zhruba 6,5 miliardy korun. Na opravy si ovšem ve svém rozpočtu vyčlenilo po dřívějších zkušenostech jen 2,7 miliardy korun, tedy jen o málo více než třetinu. I po mimořádné dotaci bude na odstranění nejhorších škod nejméně jeden a půl miliardy chybět.

Škody se ještě dopočítají

Jenže ani toto číslo není ještě konečné. Zima totiž zdaleka neskončila. „Těch 6,5 miliardy mohou být maximálně hrubé odhady. Přesně to stanovit ještě nejde,“ uvádí provozní ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Oldřich Dušátko.

Přesná čísla budou podle Dušátka teprve kolem poloviny dubna. „Některé silnice jsou ještě pod sněhem, u řady se výtluky a další poškození projeví, až se víc oteplí a vše rozmrzne,“ vysvětluje.